Vad vi lärt oss av Coronakrisen – Kulturbranschen

I dag pratar vi med Tina Eriksson Fredriksson, verksamhetsutvecklare på Riksteaterns dansavdelning i Hallunda, Stockholm. Kulturen har drabbats hårt av pandemin, men allt är inte nattsvart för det.

– Konstnärerna kämpar på för fullt, förstås, men jag har faktiskt inte hört talas om någon som lagt ner ännu. Däremot har flera tvingats skaffa extrajobb för att hålla sig flytande. I vår organisation har vi ställt in hundratals föreställningar. Vi har flyttat fram och flyttat fram, men ändå lyckats upprätthålla en febril verksamhet hela året.

– Förutom att streama mycket scenkonst, har vi haft många digitala möten med människor runt om i hela landet, vilket är helt i linje med vad vi ska hålla på med. Vi har lyckats inkludera våra medlemmar i vårt tänkande och planerande mer än tidigare.

Riksteatern är en medlemsdriven organisation med 230 lokala riksteaterföreningar i hela Sverige. I varje län finns också en regional Riksteaterförening. Tina berättar att hon varit orolig för vad som ska hända med det ideella engagemanget under Coronapandemin, och att hon blivit glatt överraskad. Trots osäkra tider så vågar man satsa på kulturen lokalt.

– Föreningarna har exempelvis bokat in fler dansföreställningar än vad de brukar göra, vilket ju känns helt fantastiskt! Jag är förbluffad över modet. Det är ju som att boka simmare till en bassäng där man inte vet om det kommer finnas vatten. 

Det tyder på att stödsystemet kring föreningslivet fungerar, menar hon. Sammanfattningsvis har pandemin haft en viss utvecklande effekt på kulturlivet:

– I kriser hamnar alla på en mer likartad plats. Man blir öppen för att ta till sig nya saker på nya sätt. Att tvingas byta kurs behöver inte kännas som ett nederlag. Och man aktar sig för att lägga alla ägg i samma korg.

Det här blogginlägget är en del av en intervjuserie med våra kunder. Läs också:
Vad vi lärt oss av Coronakrisen – PR och kommunikation
Vad vi lärt oss av Coronakrisen – Drivmedel, detaljhandel och service
Vad vi lärt av Coronakrisen – Bygg- och saneringsbranschen


Foto toppbilden: Petra Älvstrand

Bilden kommer från dansverket Out of Urgency hos Dansinitiativet i Luleå, ett internationellt dansprojekt där Riksteatern var en av tio samarbetspartners och som Punkt PR hjälpte till att kommunicera. Här kopplades flera scenrum ihop i ett ”digitalt bo”. Ett spännande och gränsöverskridande scenkonstprojekt som lyckades tänka om flera gånger och göra det bästa av pandemin. Lyssna gärna mer om den speciella produktionen i P1:s Kulturradion.

Vill du diskutera utmaningarna i din bransch med någon av oss på Punkt PR?
Hör av dig så tar vi en Teams- eller Zoomkaffe till att börja med.