Appen TikTok blir allt mer populär för marknadsförare och kommunikatörer.

TikTok – detta behöver du känna till

Få har missat TikToks framfart. Dels för att användandet ökar i raketfart, med över 800 miljoner aktiva användare i månaden världen över. Dels för att dess existens blivit världspolitik. Här har vi sammanfattat det viktigaste du som kommunikatör behöver veta om den kinesiska videoappen. 

Från att först huvudsakligen ha lockat användare födda under senare delen av 2000- och 2010-talen, till att nu leta sig allt högre upp i åldrarna. Så har en ny, stor och köpstark grupp gjort entré och med det blev TikTok plötsligt högintressant för marknadsförare.

 

Kreativiteten vet ingen gräns

TikTok bygger på videoinnehåll spetsat med stor kreativitet. Du behöver i princip inga förkunskaper för att skapa videor av Hollywood-kvalitet. Sedan har vi de komiska inslagen, med utmaningar, trick och skräddarsydda danser (som artisten Drakes Toosie slide). Den senaste tiden har vi också sett inslag av politik och nyhetsförmedling.

 

Användarcentrerat

Något som skiljer TikTok från andra sociala plattformar är det huvudflöde, med namnet ”For you”, som användarna möts av. Flödet bygger på AI och maskininläsning som väljer ut det innehåll som är hetast eller mest sevärt för just dig, baserat på vad du brukar titta på och interagera med. I sig inte helt olikt Instagrams ”Utforska”, men på TikTok hamnar detta mer i fokus. Det här upplägget gör också att relativt okända kreatörer kan ta plats – och det är betydligt enklare att skapa organisk räckvidd där än andra sociala plattformar. Samtidigt som det ställer högre krav på stora varumärken, kändisar och artister att verkligen leverera kvalitativt innehåll.

 

Exempel på innehåll på TikTok.

Kontroversiell framfart

TikToks tillväxt har gått i rasande fart, med över 800 miljoner aktiva användare i månaden. Framgången är dock inte helt okontroversiell. Appen är förbjuden i Indien sedan förra året, och har beskyllts för läckt användardata och bristande skydd av sina unga användare. Det pågår också ett högljutt bråk mellan TikToks ägare ByteDance och USA, med hot om att stänga ned appens amerikanska del.

 

Reaktioner och utveckling

Anklagelserna om svagt integritetsskydd har även fått många arbetsgivare, däribland svenska myndigheter och mediehus, att förbjuda appen på medarbetarnas jobbenheter.

Men TikToks framfart har fått konkurrenterna vakna till liv. Facebook svarade med att lansera Reels, en nästan exakt kopia fast integrerad i Instagram. Rivaliserande tjänster som Triller har fått ett uppsving sedan ett USA-förbud för TikTok kommit på tapeten.

Det nya videoformatet har börjat förändra, för att inte säga förädla, sättet vi skapar och konsumerar innehåll på. En helt ny generation snillrika kreatörer träder fram. Och den som jobbar med kommunikation har mycket att lära för att inte hamna på efterkälken.

 

 

Några exempel på hur TikTok förändrat innehåll på sociala medier:
Korta videosnuttar är här för att stanna. Att kunna skapa dessa snabbt och effektivt – gärna direkt i mobilen – blir en allt mer eftertraktad kompetens.
• Det självvalda flödet är på väg bort till förmån för AI i kombination med algoritmer som skräddarsyr innehållet åt dig. Inte helt olikt upplägget vi vant oss med på Spotify med färdiga spellistor.
Musik spelar en central roll på TikTok. Vilket kan vara till glädje för både musikskapare och -älskare när appar måste integrera musikrättigheter och möjligheten att skapa egen musik. Även om det bara rör sig om 15 snabba sekunder.

 

Fyra TikTok-tips för dig och ditt företag

Viktigast av allt är att ställa sig frågan om TikTok är något för er. Är det där era kunder eller intressenter finns? Passar det in i er strategi, värdegrund och mix av andra kanaler? Har ni resurserna? Finns det andra kanaler som passar ert varumärke bättre?

Om ni kommer fram till att TikTok är rätt för er så kommer här några tips:
• Haka på en aktuell trend, som en utmaning med en dans eller ett roligt trick, som ligger nära er bransch eller nisch.
• Instruktionsvideor. Visa upp hur ni skapar er produkt, något från ”bakom kulisserna” eller hur en får ut maximalt värde ur er tjänst. Säljer ni bröd kanske ni kan visa hur man fixar den godaste mackan? Se exempel nedan. 
• Produktuppvisning 2.0. Det finns många innovativa konton att inspireras av. 
• Influencer marketing. TikTok har en marknadsföringsfunktion som kan sätta dig i kontakt med kreatörer som matchar ditt varumärke. Men kom ihåg att det ändå kräver sitt arbete och efterforskningar så att ett samarbete landar rätt.

 

https://www.tiktok.com/@beautifuldrinks/video/6862236771804024069

 

Nyfiken på mer, eller vill du diskutera TikToks vara eller icke vara? Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!