Svenskarna och Internet 2021 – glöm TikTok, våga Facebook

Varje år släpper Internetstiftelsen en unik rapport över svenskarnas Internetvanor. En gedigen guldgruva för alla som arbetar med att skapa relationer med kunder, partners och medarbetare, vilket vi ju nästan alla uteslutande idag gör på de digitala plattformarna. Men når vi rätt människor i de kanaler vi använder eller ska vi börja känna oro över att vi missar något när vi till exempel inte hakar på TikTok? Svaret på den senare frågan är nej. Du missar inget, om du inte vill skapa relationer med 10-åringarna.

Facebook och Instagram är fortsatt jättarna

Nedan ser du årets siffror och under det förra årets siffror över de stora sociala medieplattformarna. De stora plattformarna är sedan många år Facebook och Instagram, och där ser vi ingen större skillnad. Vi ser att Facebook minskar något på “varje dag” minskar det från 58 % år 2020 till 54 % 2021 – och kikar vi på “minst varje vecka” minskar det från 68 % till 62 %. Inga jättesiffror, men visst kan vi nu tydligt se att nu växer inte Facebook längre. Detsamma gäller för Instagram där “varje dag” minskar från 50 % till 46 % och “minst varje vecka” minskar från 50 % till 46 %.

TikTok är stort – på lågstadiet
Kikar vi då på snackisen TIkTok ser vi att det är en målgrupp vi inte ska bygga relationer med. Och det är lite kul att se att den teori vi har arbetat med de senaste åren faktiskt stämmer – ju äldre vi blir desto fler sociala medier adderar vi och snart nog är vi på de två stora, se den nedre bilden över gymnasiet där Instagram är rejält och Facebook i alla fall når en fjärdedel av gymnasieeleverna varje dag.

Från 20 år och uppåt når vi på Instagram och Facebook
Dyker vi djupare i de demografiska data som finns i rapporten ser vi att teorin också stämmer, att när vi blir vuxna är det troligt att vi också börjar använda Facebook och Instagram. 00-talisterna är ju runt 20 år nu och där ser vi att staplarna för Facebook varje dag når upp till 19 % och Instagram 57 %. Kikar vi på 90-talisterna, alltså de som är runt 30 år idag, har vi hela 66 % på Facebook varje dag och 71 % på Instagram. Så, än så länge stämmer teorin att vi adderar de stora plattformarna när vi blir vuxna.

LinkedIn når högutbildade tjänstepersoner som jobbat hemma
LinkedIn då? Där jobbar många av oss för att nå andra företag idag, det vi ofta kallar B2B. Gör vi rätt? Ja, det beror förstås på vem vi ska nå, men pratar vi högutbildade, tjänstepersoner och stadsbor verkar det inte vara helt fel. Pratar vi däremot användning “varje dag” ser vi att “Arbetat hemifrån” når högst. Näst högst är tjänstepersoner som ligger på 14 % för varje dag och 27 % varje vecka. Vi vet sedan tidigare att LinkedIn-användningen varierar stort mellan branscher också, så det klokaste är helt enkelt att testa och prata med de du vill bygga relationer med – finns det på LinkedIn, då bör du finnas där och bygga relationer också.

Läs hela rapporten här.