Svenskarna och Internet 2020 – TikTok, podd och LinkedIn vinnare

I år fick vänta ända till december för årets höjdpunkt; Svenskarna och Internet. Rapporten som Internetstiftelsen släpper varje år som visar vårt mediebeteende. Rapporten sköts fram på grund av pandemin, men nu är den här och de spontana insikterna vi vill lyfta fram är:

Hälften av svenskarna är dagligen på Instagram 
I år har undersökningen tagit med ökningen från Q1 till Q3 under 2020. TikTok är med för första gången och där finns häpnadsväckande siffror längre ner, men ser vi på de stora plattformarna vi oftast arbetar med – Facebook, Instagram och LinkedIn – ökade alla och det som sticker ut i våra ögon är Instagrams dagliga användning som ökar från 46 procent till 50 procent! Hälften av svenskarna är där varje dag! LinkedIns “minst en gång”-användning ökar hela 5 procent. Det är något vi tycker oss ha märkt under året – det är mycket bättre fart på LinkedIn än tidigare.

 

LinkedIn lyftes av pandemin
Från kvartal 1 till kvartal 3 i år ökade “någon gång”-användandet alltså från 32 % till 37 %. Högutbildade har ökat sin närvaro på LinkedIn mest under pandemin, från 44 procent i Q1 till 50 procent i Q3 – alltså en ökning med 6 procentenheter. LinkedIn används jämförelsevis mest av tjänstemän, högutbildade, personer som bor i höginkomsthushåll samt och arbetar i privat sektor. i den privata sektorn ökade användningen till 55 procent under året, se graf nedan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hälften har köpt efter tips från influencer
Bland unga kvinnor i åldern 16–25 år har hela 55 procent köpt något på rekommendation av en influencer! I åldern 26-35 är siffran hela 42 procent. För män är siffran 30 procent respektive 15 procent. Som vi ser ner nedan på kurvan över kvinnors köpmönster sjunker influencernas påverkan med stigande ålder på köparna, men kurvan lär skjutas åt höger när såväl influencers som köpare blir äldre.

 

Poddlyssnandet ökar stadigt
Poddlyssnandet är upp hela 13 procent sedan 2019! Veckolyssnandet ökar från 25 procent till 30 procent, nästan var tredje svensk lyssnar alltså på podd varje vecka. Varumärkesbyggandet i örat börjar nu bli intressant på riktigt! Är du nyfiken, kontakta oss gärna för mer info om att starta en egen podcast.

 

TikTok rejäl vinnare
Tiktok ökade rejält under året. I åldrarna 16–25 år ökade användningen hela 8 procentenheter, från 39 procent i Q1 till 47 procent i Q3! Men allra störst ökning skedde i åldrarna 26–35 år – där har användningen gått upp med 9 procentenheter till 15 procent i Q3. Bland äldre än 45 år använder bara 1 av 10 Tiktok. I diagrammet nedan finns också Twitch som är spelälskarnas plattform. Även den ökade rejält och det är en otroligt intressant community som får vi återkomma till en annan gång.

Det var våra snabba take aways. Missa inte att fördjupa dig i rapporten, den är en guldgruva för att hitta rätt publik och medier och få nya insikter. Här hittar du hela rapporten.