Fyra höjdpunkter från Svenskarna och internet
Den årliga undersökningen Svenskarna och internet är ett viktigt verktyg för alla oss som arbetar med digital kommunikation. Därför finns det också mängder med bra sammanfattningar ute redan, vi länkar till några mot slutet. Här går vi igenom fyra höjdpunkter som vi tar med oss.
Facebook DOMINERAR
Facebook är fortfarande den i särklass största plattformen – 74 procent av internetanvändarna använder Facebook någon gång medan Instagram och Snapchat fortfarande har relativt stor tillväxt av nya användare på 9 procent vardera.
Och inte ser Facebook döende ut heller
Facebook fortsätter faktiskt att öka, i dag är över hälften (53 procent) av internetanvändarna där dagligen. Kikar vi på de i åldern 16-35 år ligger daglig användning på över 70 % i hela det åldersspannet. 46-55 år ligger på 55 procent och 56-65 år på 38 procent.
Snapchat inte uträknat
Snapchat fortsätter också att öka rejält. Utslaget på alla internetanvändare är det en tredjedel som använder Snapchat någon gång och en femtedel som gör det dagligen. Men plattformen har fortfarande en väldigt ung målgrupp. En målgrupp som inte är intressant för de professionella användarna, eller för ung att rikta marknadsföring mot. Givetvis ska vi fortsätta hålla ett öga på plattformen, men i dagsläget är målgruppen för ung för de allra flesta.
LinkedIn kämpar på
Men trots det har LinkedIn det fortsatt lite tufft. Vi ser i princip ingen ökning men ändå är 30 procent av alla internetanvändare någon gång på LinkedIn. Och i vissa branscher är det dessutom en förhållandevis stark plattform, som hos IT- och finansfolket.
Raska internetpuckar
Det var lite snabbt våra fyra höjdpunkter. Men där finns givetvis massor mer att lära sig, inte minst hur tufft det är för Twitter att växa. Eller hur plattformen Musical.ly tar över i de yngre segmenten. Vi lär återkomma, men tills dess kan vi verkligen rekommendera att du också går in och kikar och förkovrar dig i statistiken. Du hittar den här: http://www.soi2017.se/
Sen kan vi också rekommendera den sammanfattning som Social By Default gjort som du hittar här: http://digitalpr.se/2017/10/19/soi2017/
Samt att Joakim Jardenberg har tillägnat sitt #ensakidag till just Internet och svenskarna, se hans film här: https://www.facebook.com/jardenberg
Här kan du också se IIS sändning från släppet.
Ett år tidigare
Är du nyfiken på förra årets rapport finns den också att hitta på Svenskarna och internets webbsida, läs gärna också vår sammanfattning av förra årets rapport.