Schemalägga inlägg

Plus och minus med schemalagda inlägg

Johanna skrev i Kntnt Magasin härom veckan om fördelar och nackdelar med att schemalägga postningar och inlägg under ledigheter. Schemalagda inlägg ser vi dagligen – och ofta utan att vi tänker på det – här har Johanna listat några saker du behöver tänka på. 

Viktigt att planera i tid

Stressade inlägg – eller kanske framför allt stressade schemaläggningar – kan resultera i många intressanta situationer. Ge dig själv tid att planera innehållet för ledigheten och gå igenom alltifrån tajming till om ditt innehåll eventuellt krockar med annat som händer runt om i världen. Under OS i Rio förra sommaren var det till exempel svårt att nå ut i bruset från allt idrottsrelaterat innehåll (även om det var välkomna avbrott att istället få läsa om inredningstrender eller politiska utspel). Så nummer ett är att planera – tänk kvalitet före kvantitet. Sen har vi några plus och minus vi vill att du har i åtanke inför sommarens schemaläggning.

Plus att komma ihåg när du schemalägger inlägg:
  • Schemalagda inlägg låter dig bibehålla en relation under exempelvis semesterperioden – bara för att du har semester har nödvändigtvis inte din publik det.
  • Perfekt tillfälle att återanvända innehåll som du skapat hittills under året, men också från längre tillbaka i tiden. #tbt #ftw
  • Planering! Du kan planera långt fram i tiden och ge dig själv tid att fylla på med nytt material inför hösten.
  • Regelbundenhet = godis för Google. Regelbunden publicering hjälper dig synas i sök.
Minus att komma ihåg när du schemalägger:
  • Automatiserad publicering gör dig inte ansvarsfri, fortsatt omvärldsbevakning är kritiskt. Du kanske minns när Göteborgs-Posten skickade ut en nyhetsflash med – fel – Jerringprisvinnare.
  • Kommentarer, kritik och reaktioner från din publik kan kom när som helst. Fördela ansvaret så att det alltid finns någon som kan svara.
  • Anpassa innehållet till respektive kanal. Använder du en automatiseringstjänst är det särskilt viktigt att du ser till så att bilder och video dels följer med och dels ser bra ut.

Vill du läsa mer om schemaläggning och innehållsplanering kan du läsa hela Johannas krönika i Kntnt Magasin här, du kan också lyssna på Jakob i vårt senaste avsnitt av Studio PR – eller varför inte ta kontakt med oss så syr vi ihop en träff och pratar om just ditt innehåll!