Så blir du attraktiv på byrå-arbetsmarknaden

Arbetsmarknaden inom PR och kommunikation kan vara tuff, men det finns knep för att göra sig mer attraktiv bland byråjobben. Johanna Stenmark, vår byråledare, och Yannick Delmart, dito på Pondus i Umeå, delger några tips i det senaste avsnittet av podden Jakob & Jakob. 

Jakob & Jakob är podcasten om marknadsföring, PR och kommunikation ur ett Norrlandsperspektiv. Den görs av Contentbyråns Jakob Rydberg och vår strateg Jakob Mjöbring. I avsnitt 21, “Hur mår byråerna i Norrland?”, går de igenom den enkät som de skickat ut till vd:ar och byråledare i norra Sverige. Byråernas intäkter, medieinsatser, kompetensutveckling, GDPR och influencer marketing är några ämnen som avhandlas. Denna gång med hjälp av – om vi får säga det själva – förträffliga gäster i form av vår byråledare Johanna Stenmark och Pondus dito Yannick Delmart.

avsnittet diskuteras också rekrytering. 18 procent att de som svarat anger att de med stor sannolikhet kommer att anställa. Men hela 45 procent svarade att de inte planerade några nyanställningar det kommande halvåret.

Den ökande inhouse-trenden – att företag anställer egen kompetens istället för att leja ut arbetet på byråer eller konsulter – kan möjligen vara en anledning till att byråerna inte expanderar i samma omfattning. Det resonerar poddkvartetten om.

Vad krävs då av den som vill knipa åt sig ett byråjobb?

Generalisering på arbetsmarknaden

Jakob Mjöbring och Jakob Rydberg.

Johanna menar att det är många som söker generalister i dag:

– Förut sökte man mer efter specifika kompetenser. I alla fall på en mindre byrå, där man ofta är i behov av någon som kan ganska mycket, eller inom flera områden. Vi får höra från kunder att de behöver hjälp med ganska många olika saker. Det är kanske också därför vi ser en byråutveckling där många blir bredare i sitt erbjudande.

Jakob Mjöbring instämmer:

– Det är i tiden, och efterfrågat. Det behövs folk som kan hålla i allt, på ett bra sätt. Det eftersöks även inhouse.

Byråvärlden går åt två håll

Yannick tror att det behövs både generalister och specialister, beroende på vilken typ av byrå det rör sig om. För samtidigt som en del byråer breddas gör andra precis tvärt om och nischar sig.

– Det kan säkert vara så att fullservice-byråer får svårare att hävda sig i stort. Men de som är duktiga på kundrelationer, och att förstå kunden och kundens kund, kommer att finnas kvar. Det kommer alltid att finnas beställare som vill ha “one stop” och som inte orkar jobba med sju olika leverantörer, säger Yannick.

 

Vill du höra allt som dryftades? Lyssna på podden här eller via Resumé!