Ann Hendly

Rapport från Super Content Marketing Day

Med sitt lätt högtravande namn, som vi ändå får säga att det är, har Super Content Marketing Day en del att leva upp till, men vi är faktiskt ganska nöjda efter vårt första besök på konferensen. De lägger förstås fokus på content marketing och de flesta som intog scenen höll sig till den tråden och bjöd på en hel del bakom kulisserna-material. Dagens kanske mest uppfriskande – och omskakande – var amerikanske keynote-talaren Andrew Davis. Som en blixt från klar himmel kickade han igång morgonen med en energisk genomgång av marknadsföringens utveckling. En av hans huvudpoänger var att vi skär marknadsföringspizzan i för många delar, samma budget ska räcka till fler och mer. Han pratade om att vi behöver skapa mindre innehåll, men göra det bättre och djärvare.

 

Andrew

Andrew Davis

Och just budskapet om djärvhet får nog sägas prägla resten av dagen också: Bigger, Bolder, Braver var även poängen från Ann Handley, som höll den avslutande keynoten. Också med ett amerikanskt schvung som hette duga. På vägen fick vi höra om Adidas arbete i de digitala kanalerna med svenska damlandslagets tröjor med stärkande budskap som pricken över i:et. Enligt Emma Stjernlöf på Adidas kom idén från spelarna själva, och hon påpekade vikten av att faktiskt lyssna på och lära av de influncers som du jobbar med. Och inte bara utnyttja deras nätverk och kanaler. Något vi gärna skriver under på. Emma talade även om att våga stirra på annat än sista raden i excel-filen och säljet, de mäter istället exempelvis “promoter score” – hur de har nått ut med sitt budskap.

Emma_Addidas

Emma Stjernlöf, Adidas

Vi fick också höra Staffan Ekengren från Scania (som du kan läsa och höra mer av på Kntnt, där han gästat deras podd) berätta hur deras egna interna content-team arbetar som en normal mellanstor medieredaktion. Kul att höra hur Scania i dag inte skiljer på internt och externt innehåll utan producerar åt båda håll för att nyttja materialet maximalt. Vi fick också känna på lite av anspänningen de har inför ett släpp av nya lastbilsmodeller då det  endast sker, typ, en gång per decennium.

Jätten American Express var också på plats och berättade bland annat om hur de bäddade in en reporter hos ett familjeföretag i någon månad för att följa deras resa när de växlade upp företaget. Vi snackar amerikanska content-muskler. Men Courtney Colwell  pratade även mycket om American Express plattform Open Forum som är deras jättesatsning mot små- och medelstoraföretag i USA.

Courtney Colwell, American Express

Courtney Colwell, American Express

Sammanfattningsvis gav dagen faktiskt såväl inspiration som kunskap och en hel del matnyttiga inspel runt innehållsskapandets ädla konst. Många nyttiga frågor från publiken också som lyftes uppe på scenen. Detta var tredje året som dagen arrangerades och blir det fler så kan vi rekommendera ett besök på Super Content Marketing Day.