nå ut lokalt, du läser hellre nyheter som ligger nära dig

Gå genom mediebruset – nå ut lokalt

När så mycket fokus ligger på omvärlden och pandemi kan det kännas världsligt med den egna kommunikationen. Genom att anpassa och fokusera lokalt finns mycket att vinna för ditt varumärke – även i tider som dessa.   

Vad är det som blir en nyhet? Och hur fångar du redaktionens och dina målgruppers intresse när allas blickar är riktade mot Stockholm?

Medielogiken – varför media gör som de gör – styrs av ett antal faktorer. Exempelvis påverkar hur nära nyheten är mig både mentalt och geografiskt, hur läget är i samhället i stort, och timingen. Vad som är nyhetsvärdigt och inte förändras snabbt, det som är viktigt en dag kan vara helt irrelevant en annan.

 

Rätt timing för lokalt

Under rådande omständigheter, i coronatider, blir det än tydligare att det är lätt att fastna med fokus på storstadsregionerna. Till och med Göteborg och Malmö får stå i skuggan av huvudstaden tillsammans med landets mindre städer. Men Sverige är ju större än bara Stockholm. Det händer fortfarande mycket som värt att berätta om runt om i landet, och som kan intressera lokalinvånarna. Vi som mottagare suktar dessutom efter nyheter som inte är betungande just nu.

 

Passa på att lyfta något positivt

Det är lätt att tänka att det inte är så mycket annat nu, och att en själv inte är så intressant. Synd, tycker vi, det är en missad möjlighet. I synnerhet är nyheter kring positiva initiativ något som tacksamt emot på många redaktioner just nu. Fundera på vad just ni gör eller skulle kunna göra som kan plockas upp lokalt. Kanske hade ni en nationell nyhet i åtanke, som lades på is, som skulle kunna fungera lika väl lokalt?

Den årliga pizzarapporten från Foodora (tidigare Onlinepizza) är ett ypperligt exempel på hur du skapar lokal relevans. Varje år tar de reda på inte bara vilken som är Sveriges favoritpizza, utan de bryter också ner resultatet till lokala siffror. Vilket sporrar lokalmedia att spinna vidare, som i denna artikel av Västerbottens-Kuriren.

 

Dags att bli mer lokal

Skriv in till media själv, eller ta hjälp av någon utifrån. En fördel med att ta hjälp av någon utifrån är att denne kanske hittar nyhetsvärdigt innehåll som du själv missat. Det är också bra om hen förstår sig på lokalmedia, och vet hur du bäst anpassar innehållet.

 

Tre tips till dig som vill nå ut

1. Följ inte strömmen. Stanna inte upp i väntan på “bättre” tider. Fortsätt simma!

2. Gör hemläxan. Undersök vad som passar för vilken redaktion, och passa på att kommunicera positiva, lokalanpassade nyheter.

3. Ta lokal hjälp. Hitta någon som har koll på marknaden, målgruppen och som vet vad som får journalisten att haja till.

 

Behöver du uppbackning i PR-arbetet? Kanske har du någon intressant nyhet på gång?

Hör av dig till oss på info@punktpr.se eller till någon av våra experter så hörs vi över en digital kopp kaffe!