Gröngul kompis-ambassörerna Fredric Andersson och Lina Hedlund. Projektet har nu vunnit guld i German Brand Awards 2020 för varumärkesarbetet.

Guld till Gröngul kompis

Punkt PR och Björklöven har i dag vunnit guld i German Brand Awards för arbetet med Gröngul kompis. I samband med utmärkelsen beskriver vår vd Olov de framgångsfaktorer som ligger till grund för god varumärkeskommunikation.

Vi har i dag vunnit guld för projektet Gröngul kompis i German Brand Awards. Detta i kategorin Varumärkeskommunikation – Public relations. Juryns motivering:

”An emotional campaign with convincing content and high social relevance was achieved, through which the association’s image was significantly improved. An exemplary initiative.”

 

Mycket roligt, särskilt eftersom priset delas ut av ansedda The German Design Council – ett av världens ledande kunskapsnav inom design, varumärkeskommunikation och innovation.

 

Tävlande pushar oss

Att tävla om utmärkelser på en internationell spelplan är djupt rotat i Punkt PR:s dna, av några lika enkla som självklara anledningar: det bygger stolthet, det ger oss inspiration, det gör att vi fokuserar på resultat och mätbarhet och det pushar oss att hela tiden bli bättre.

Att det sedan – som i det här fallet – handlar om ett samhällsbyggande projekt som vi brinner extra mycket för, och jobbat långsiktigt och uthålligt med, gör det hela än mer speciellt.

 

Gröngul kompis – en kulturomställning

Så vilka är framgångsfaktorerna? Som i all effektiv kommunikation handlar det om att utgå från ett gediget varumärkesarbete och följa en tydlig kommunikationsstrategi. Du behöver en röd tråd att hålla i, skapa samstämmighet i din organisation och följa resultatet av kommunikationsinsatserna längs vägen. Mät, följ upp och skruva i det som går att skruva i.

I Björklövens fall har föreningen lagt pusselbit för pusselbit för att skapa förutsättningar för den position den har nu. 2015 påbörjades ett varumärkesarbete där vi gemensamt arbetade fram en varumärkesplattform, en ny värdegrund och en tydlig vision. Det, i sin tur, förtydligades genom den publika kampanjen De rätta färgerna, och har landat i den omfattande kulturomställning som Gröngul kompis-projektet innebär.

Klubbens alla insatser syftar till att göra fler engagerade i Björklövens grundläggande inställning, att öppna upp och välkomna fler, och att få intressenterna i och runt Björklöven att samlas kring visionen om att bli Sveriges mest älskade hockeyförening.

 

Tre tips för god varumärkeskommunikation:
  1. Slarva inte. Bygg kommunikationen från grunden och involvera alla nyckelpersoner, helst alla dina medarbetare. Låt den vila på en robust varumärkesplattform och följ en tydlig kommunikationsstrategi med mål som möjliggör mätbarhet och avstämningar längs vägen. Då når du framgång utan att spilla onödig tid (och resurser) på stickspår längs vägen.
  2. Håll dig på vägen. Om ditt varumärkesarbete ska ge effekt kan du inte sladda runt och byta riktning från en vecka till en annan, snarare handlar det om att månad efter månad, år efter år, nöta vidare på den utstakade vägen framåt.
  3. Visa den nytta ni gör. Kommunikation ska hjälpa organisationen att nå sina mål och närma sig sin vision, likväl som den ska bidra till resultatet på bokslutets slutrad. Men för att verkligen uppnå resultat, och bli uppskattad av fler, behöver du ringa in din organisations existensberättigande och börja prata om den. Drivs verksamheten bara för att tjäna pengar eller finns det en djupare mening?

 

Vill du veta mer om varumärkeskommunikation och se hur vi kan hjälpa dig med de kloka investeringar som varumärkesriktning och kommunikationsstrategi innebär? Hör av dig till Olov för ett kostnadsfritt möte.

 

SABRE Awards avgörs 30 juni

Vi har chans på fler priser, då vi tillsammans med Björklöven (Gröngul kompis) och OK Västerbotten (Tillsammansdagen) är nominerade till årets upplaga av SABRE Awards. Galan hålls digitalt den 30 juni.