Tre intryck från New York City

Nyss hemkommen från det stora landet i väst har vår digitala strateg Jakob tre trender med sig i bakfickan:

Jättarna samarbetar Starbucks har köpt in sig i Pokémon Go genom att göra alla sina caféer till pokestops (platser där du kan fylla på med pokébollar och annat du behöver för att spela Pokémon Go) med reklam i. Väl inne på Starbucks får du fritt Wi-Fi i samarbete med Google. Ska du åka med en Uber-taxi kan du låsa upp speciella filter i Snapchat under en kort tid så att du kan visa dina vänner att du åker Uber och när du beräknas vara framme. Och i flygbolaget SAS:s app får du också förslag om att ta Uber till flygplatsen. Samarbeten mellan stora varumärken är givetvis inget nytt, men det är uppenbart att många nu försöker hjälpa varandra framåt – att ett plus ett ska bli mer än två – och här kan det finnas massor att lära även för oss som inte är stora globala varumärken. Inspireras av vad som går att göra tillsammans och som gynnar båda parter.

kollage_Starbucks_snapchat_uber.001

Varumärken är politiska – Mediehuset The New York Times kör en jättelik reklamskylt på temat The truth is more important now than ever (se bild nedan), vilket förstås är en tydlig passning till den sittande presidenten. Klädföretaget Diesel kör hårt över hela New York med Make Love Not Walls, vilket även det får ses som ett ställningstagande mot presidenten och ambitionen att bygga en mur mot Mexico. Att varumärken så tydligt tar en politisk ställning är en effekt av det Amerikanska samhällets polarisering efter president Trumps tillträde. Men nog skulle fler varumärken här hemma också kunna tjäna på att våga vara tydligare på den här arenan. Mycket möjligt att vi får se mer av det när vi närmar oss svenskt valår.

NYTimes_beskuren

Varumärken tar ställning – Även om alla inte tar politisk ställning så vill många varumärken väldigt gärna visa upp sin ansvarsfulla sida just nu. Det var extremt tydligt i New York – hos både stora och små varumärken togs det ställning och gavs sponsring eller gåvor. Ett exempel är klädmärket American Eagle, Både i sina butiker och i reklamen på stan gör de en stor grej av att de inte retuscherar sina bilder och att de inte använder sig av size-zero-modeller. De uppmanar sina kunder, besökare och andra att dela med sig av sina egna oredigerade foton under hashtagen #AERIEREAL. När vi tvekar på om vi kan lita på våra politiker signaleras det att vi i varje fall ska kunna lita på att varumärkena tar ansvar och gör bra saker för samhället. Här är många som är med på banan även Sverige förstås, men det finns fortfarande massor av nya relationer att bygga för de som gör sin hemläxa och vågar låta värdegrunden lysa igenom i ett tydligt och relevant samhälleligt ansvarstagande.