Punkt PR blickar bakåt och framåt

Årets första månad har redan sprungit förbi oss, tiden går fort och så vidare. Vi har frågat våra experter vad de främst tar med sig från 2017 – och vad de ser framför sig under 2018. Först ut är Jakob Mjöbring och Johanna Stenmark. Temat är så klart digitalt. 

 

2017 – Om ni tittar tillbaka på året som gått, vad tar ni med er från det som varit?

Jakob: Det är förstås svårt att undvika #metoo som viktig händelse från 2017, en milstolpe. Framförallt här i Sverige där vi har sett störst genomslag i hela världen, i alla fall om vi synar Google Trends och sökningar på taggen #metoo. Men annars är den stora trenden jag tar med mig att vi började prata så mycket mer om mätning. Och att de gamla sätten att mäta började ifrågasättas. Inte minst inom vår bransch.

Johanna: Jag tänker också på att 2017 var ett år då teknik och den digitala utvecklingens baksidor på riktigt började diskuteras. Allt från Facebooks roll i det amerikanska valet till hur vi blint förlitar oss på den data som olika system samlar in. Har du inte sett Black Mirror så kan det varmt rekommenderas.

Och rätta mig om jag har fel, vi såg aldrig något riktigt viralt fenomen under 2017. Ingen Ice Bucket Challenge, flash mob, Mannequin Challenge eller “Planking“. (Om du inte räknar #metoo som viralt fenomen, vilket jag inte skriver under på). Det har varit ganska lite sådant som företag har kunnat haka på och dra fördel av.

 

2018 – Om vi istället blickar framåt, vad kommer vi att få se mer av under månaderna vi har fram för oss? 

Johanna: Det är svårt att prata om 2018 utan att nämna, för det första, svenskt valår – och för det andra: GDPR. Skräcken när den gamla personuppgiftslagen nu får en uppfräschning. Bara de här första veckorna på året har vi överösts med alltifrån information till skräckpropaganda. GDPR kommer att förändra vardagen företag oavsett bransch, om man inte vill riskera dryga böter. Däremot är det nog inte så krångligt som många vill utmåla det.

Framför allt handlar det om att förändra mindset. “Roffa-åt-mig-all-data-jag-kan”-mentaliteten måste bort. Oavsett vilken verksamhet du bedriver så sitter du garanterat på en hel del personuppgifter. Kund-, prospect- och personalregister är väl de tydligaste exemplen. Och vi i kommunikationsbranschen har ju länge sagt att data är det som gäller. Men det handlar om balans. För vissa har det varit en tunn linje mellan att använda data till att göra kvalitativt och relevant innehåll – och integritetskränkning. Det finns stora möjligheter här för varumärken som är redo att vara transparenta och ta ansvar.

Vi på Punkt PR har tidigare snackat en del om VR och AR, bland annat i förra årets trendspaning – är det fortfarande en trend?

Jakob: Det är sällan det har varit så tydligt att flera tekniker slagit igenom samtidigt och påverkar samhället så mycket. Röststyrning, AR och AI (Augmented Reality och Artificial Intelligence) tror jag det kommer att pratas om under 2018, fler företag kommer att dra nytta av den tekniken. Men även att vår lokala handel kommer att utmanas ännu mer av näthandelsjättar som Amazon, Wish och Alibaba.

Ska jag plocka ut en trend får det bli ökat användande av algoritmer, robotar och AI. Helt enkelt digitala lösningar som hjälper oss att antingen ta bättre beslut eller överta vissa arbetsuppgifter. Vi har redan sett det med självkörande köra bilar, lastbilar och bussar. I Trelleborg och ett antal andra kommuner har man tagit hjälp av robotar, eller AI om du så vill, för att hantera ansökningar om försörjningsstöd. I dag tar handläggningen en minut och är väldigt rättssäker eftersom hanteringen inte tar hänsyn till något annat än lagutrymmet. Kommunens tjänstemän kan ägna sig åt andra viktiga saker samtidigt som pengar sparas.

Det tror jag är årets stora trend. Jag har också förutspått att amerikanska Times Magazine kommer att utse AI till Person Of The Year och sätta hen på omslaget. Vi får väl se i december om jag får rätt!

 

Fler framtidstankar

Under kommande veckor bjuder vi på fler tankar från våra PR-experter om årets som varit och året som ligger framför oss. Håll utkik!

Vill du veta mer om dessa trender? Är du intresserad av en skräddarsydd utbildning om framtidens möjligheter och utmaningar för dig och ditt företag? Kontakta oss här.