Sofia Westerlund: “Konstant flöde, tvärt om och mätning”

Nu har turen kommit till VD Sofia Westerlund som ger sin syn på vilka möjligheter som hon tror att 2016 för med sig. Sofia tror att ett konstant flöde av samtalsämnen, tvärt-om-kontexter och mätningar blir viktiga under 2016.

Ett konstant flöde av samtalsämnen. Framgångsrik PR mäts inte i en lyckad aktivitet eller en smart kampanj. Det mäts över tid. Eftersom detta är det enda sättet att skapa riktiga, starka, trovärdiga och bra relationer med ens påverkare och publiker. Framgångsrik PR handlar ofta om att skapa intressanta samtalsämnen som andra vill föra vidare, om och om igen. Därför måste alla organisationer öka sin omvärldsbevakning för att snappa upp vad som engagerar och berör ens påverkare och publiker just nu för att sedan själva initiera ett samtal. Och ett till. Och ett till. Vi måste helt enkelt sluta planera allt och istället skapa en samtalskultur som ständigt flödar och aldrig står still. 2016 är året då det är dags att rycka sig i kragen  och börja prata.
Jag hoppas 2016: Min förhoppning är apropå detta att PR-branschens tävling nr 1 i Sverige, Spinn, inspireras av internationella PR-tävlingar där vi inte bara tävlar med stora starka kampanjer utan med allt som har med vår bransch att göra (kriskommunikation, planning, mätning etc).

Tvärt-om-kontexter. Vi har sett bra exempel tidigare på hur ett varumärke, en produkt eller tjänst som sätts i en helt ny kontext kan generera uppmärksamhet från nytt håll. Almegas ”snuskljus” för att belysa illa städade skoltoaletter, RFSUs fiktiva preventivmedel ”Gubbelax” mot gubbiga gubbar osv. Listan kan göras lång. Det väsentliga här är att dessa exempel inte låssats vara äkta utan att de bara satt sin fråga, varumärke, eller produkt i exakt motsatt kontext. Intressanta samtalsämnen i nya kontexter = win!
Jag hoppas 2016: att Fifa med sin gubbiga och mycket tveksamma ledning tänker tvärt om flyttar in gubbarna i ett Big Brother-hus med en hel drös vettiga människor och total kameraövervakning av vad de pysslar med. 

Mäta, god damn it!. Ja, mina kollegor vet att jag älskar Excel. Och det gör de också, även om de ibland inte vill erkänna det. Men det finns givetvis också andra sätt att räkna på vad ens PR-insatser faktiskt skapat för resultat. Och mäta bör man annars ja, dör man. Det finns enormt många verktyg idag som hjälper dig mäta hur du når dina publiker och påverkare. Ta hjälp eller gör det själv men glöm det aldrig och gör det helst konstant för att kunna se bäst effekt.
Jag hoppas 2016: Att fler inser att en PR-byrå inte bara jobbar med att skapa publicitet och kan ”slängas in på slutet av en kampanj för att generera lite buzz”. Vi har ena foten hos vår uppdragsgivare och den andra hos deras påverkare och publiker och vårt jobb är att bygga bron där emellan. Långsiktigt, trovärdigt, relevant. Amen.

​Se intervju med Sofia i Studio PR

Kontakta Sofia för en utbildning, workshop eller utbildning.