“PR skapar win-win” – Säg hej till Punkt PR:s praktikant Elin

Vår praktikant Elin Sjödin skriver om sina tankar kring PR – intressant tycker vi! Elin studerar strategisk inriktning på medie- och kommunikationsvetarprogrammet (MKV) och kommer finnas hos oss fram till den 1 juni. Lär känna Elin lite mer, och läs hennes tankar här nedan.

PR skapar win-win
Modern PR är i hög grad samhällsorienterad och verkar för ett större ansvarstagande från företag och organisationer. Det kan innebära ett socialt, miljömässigt, etiskt eller ekonomiskt ansvarstagande. Genom att ta ansvar eller inta en position som syftar till att gynna samhället skapar företagen positiva varumärkesassociationer. Det här är något som har blivit allt vanligare och är ett förhållandevis enkelt sätt för företag att stärka sitt varumärke.

Under universitetsstudierna har jag och Åsa Appelqvist undersökt hur dryckesföretaget Coca-Cola arbetat med just ansvarstagande. Under Super Bowl 2015 använde företaget sin plattform för att uppmärksamma ämnet näthat. Genom kampanjen #Makeithappy tog företaget ett tydligt ställningstagande – och därmed socialt ansvar i frågan – och använde sitt varumärke för att främja positivitet på internet. Kampanjen togs fram i samarbetet med den amerikanska reklambyrån Wieden+Kennedy. Även om Coca-Cola är ett företag som är långt ifrån perfekt tycker jag att det här är ett bra exempel på hur man kan arbeta med ansvarstagande kopplat till sitt varumärke. Det är just denna positiva utveckling och inriktning inom PR, att skapa win-win situationer, som väckte mitt intresse för branschen.


Elin, kan du berätta lite mer om dig själv?

Ja, jag heter som sagt Elin Sjödin, är 25 år, och jag går sista terminen på MKV-programmet på Umeå universitet. Precis som mitt val av utbildning antyder är jag intresserad av kommunikation och det mesta därtill. Annars tillbringar jag mycket tid med mina vänner, ritar och har även ett stort intresse för matlagning.

Hur kom du in på kommunikationsspåret?

Redan när det var dags att söka till gymnasiet drogs jag åt kommunikationshållet och sökte då medieprogrammet med fotografisk inriktning. Under den utbildningen fick jag testa på grafisk formgivning, som jag också fastnade för och valde att lägga till en kurs i det ämnet. Inför högskolestudierna stod jag och vägde lite mellan några utbildningar men efter ett vikariat som informatör klickade det, kommunikationsområdet var helt enkelt rätt för mig!

Varför sökte du din praktik hos oss på Punkt PR?

Jag sökte en praktik på en PR-byrå för jag var nyfiken på hur det är att jobba på kunduppdrag och hur arbetsprocesserna ser ut, sen är jag även intresserad av de tjänster som just PR-byråer erbjuder. Jag har alltid sett Punkt PR som en byrå i framkant och med stor kunskap. Sofia som är vd här på Punkt PR var och föreläste på MKV-programmet och jag lyssnade med spetsade öron. Så jag blev jätteglad när det blev klart att jag fick möjligheten att göra praktiken just här.

 

Tags: