Nytt år, nya möjligheter – Punkt PR trendspanar

Vi har satt samman åtta stycken spaningar som vi ser kommer att prägla 2017. Riktigt innehåll, influencers, VR och effektstyrt – det är några exempel på viktiga trender att ta med sig in i detta nya år. Håll till godo!


OLOV HJÄRTSTRÖM BAUDIN, PR-KONSULT OCH BYRÅLEDARE:

RIKTIGT INNEHÅLL VÄGEN FRAMÅT

Något av det mesta alarmerande i vårt sätt att konsumera media är hur snabbt och lätt falska nyheter får spridning, och hur lättvindigt makthavare kommer undan med känslobaserade ”sanningar”. Vi kunde till exempel se det i Trumps framgångar: hur fakta viftades undan med fascinerande retorik – baserat på ”hur det amerikanska folket känner”. Att underhållare spetsar sina historier är självklart, men när folkvalda gör det, då börjar vi vara illa ute.

Sedan, när vi på sociala medier delar vidare och deklarerar det som sanningar, då kan det snabbt ta riktigt obehagliga vändningar. Eller, vilket har hänt i sällsynta fall, när journalister inte sköter sitt jobb utan bara sprider vidare det som redan snurrar runt på Facebook och Twitter. Göteborgs-Posten stod för ett av årets bottennapp när de indirekt dödförklarade Britney Spears, till exempel.

Så, vem i hela världen kan vi lita på?

Tack och lov då att det finns krafter som rör sig åt andra hållet, som sätter en ära i att ifrågasätta, granska och undersöka hur det verkligen ligger till. Som tidigare prisade Viralgranskaren eller Sveriges radios utmärkta Medierna i P1. Framöver måste den typen av granskning få ta större plats och också bli en självklar del i skolundervisningen. Riktiga nyheter, ett innehåll baserad på faktiska omständigheter, kommer värdesättas högre framöver och det gäller att vi på byråsidan också gör vårt för att bädda för den utvecklingen. Riktigt innehåll – baserad på ambitiösa insiktsarbeten – kommer fortsätta vinna mark.

RUSTA FÖR ÄNNU FLER KRISER

Under 2016 fick vi se allt fler kriser hanteras i det offentliga, komplett med konsulter som efter mediadrev och sociala medier-storm klev ut och bekräftade sina uppdrag. Ett av de mer omtalade exemplen var Grand Hôtel, ett fall som vi diskuterat tidigare i Studio PR och som med all sannolikhet hade kunnat avhjälpas i ett tidigt skede med goda förberedelser och en tydlig policy. Konsulten bakom fick både ris och ros för sina insatser, vilket känns rimligt. Det är sällan svart eller vitt, resultatet är oftast en kombination av de båda. Även vi på Punkt PR har hanterat flera kriser under året, med liknande resultat, men utan att kliva ut och berätta om dem. De bästa krislösningarna är fortfarande de som inte syns; allt grundläggs som bekant tidigt, med krisinventering och beredskap.

Så med allt vi nu vet om kriser, och allt vi lärt oss av det år vi lagt bakom oss, betyder det att vi inte kommer får se några under 2017? Givetvis inte. Människan är oförmögen att lära av historien och det är svårt – för att inte säga omöjligt – att förvänta sig det oförväntade. Vi kommer att drabbas av ännu fler.


JAKOB MJÖBRING, DIGITAL STRATEG:

VI HAR LÄRT AV DE MÖRKA KRAFTERNA

Vi har nått vägs ände när det gäller de mörka krafternas övertag inom digital kommunikation. Gruppen #Jagärhär är ett lysande bevis på det, se dump på deras välkomsttext nedan. Samtidigt är det många, inklusive rådgivare och kommunikatörer, som har lärt sig massor av både Trumps framgång och Brexit. Till exempel såg vi för någon vecka sedan hur svenska politiker vågat sig på Live-formatet på Facebook. Under 2017 kommer vi att se hur de goda krafterna tar över det digitala samtalsrummet, högst troligt i samverkan med att alltfler varumärken inser kraften i att vara med och hjälpa det goda digitala umgänget. Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.

dump_jagärhär

INFLUENCER VIKTIGARE ÄN KANALER

Äntligen kommer vi att börja ifrågasätta vad som är en annonsplats. Under 2017 kommer vi för första gången se hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos och inleda samarbete med influencers istället för de invanda digitala och analoga kanalerna.

Ett exempel på detta ser vi i den snabba utvecklingen av e-sporten där det varit tydligt att influencers är viktiga och där branschen – till skillnad från många andra – effektivt har lyckats engagerat och kommunicera med de yngre målgrupperna. De stora förlorarna i just detta scenario, förutom de traditionella mediehusen, är de idrottsutövare eller andra som söker sponsorer och som inte har insett att de måste bygga sina egna varumärken och bli sina egna kanaler, för att förtjäna att få ta del av sponsors- och annonspengarna. Och ja, mindre lyckade kombinationer som i fallet med Audi och Kakan kommer vi att se färre av, byråerna måste bli bättre på att hjälpa sina kunder från att hamna i sådana sitsar.

Kolla även in Jakobs blogginläggpå Resumé för ytterligare en framtidsspaning.


JOHANNA STENMARK, PR-KONSULT:

VR TAR ÖVER VERKLIGHETEN

2016 var året då VR, virtual reality, fick sitt riktiga genombrott och det hela kröntes av att VR-glasögonen blev Årets julklapp. Vi fick under året se flera exempel på kreativa kampanjer och koncept där VR-tekniken nyttjades till fullo. Ett av dessa gyllene exempel är Norsk Hydros kampanj tillsammans med det kultförklarade bandet a-ha – bandet bakom monsterhiten och radioplågan Take On Me från 80-talet. Med hjälp av VR-tekniken kan du följa med på scenen under en a-ha-konsert i Oslo och på så sätt delta i stämningen och känslan på plats. Kampanjen har tagits fram av norska byrån Burson-Marsteller och kampanjen vann för övrigt guld i kategorin Industriell kommunikation på European Excellence Awards som vi besökte i december.

Och vi kommer att få se många fler företag och organisationer som kliver in i den virtuella verkligheten och i takt med att tekniken finslipas kommer dessutom användningsområdena att öka. I ärlighetens namn kanske det är optimistiskt att tänka sig att detta sker 2017, men den som inte börjar nosa på möjligheten riskerar att hamna på efterkälken i framtiden.

JAKTEN PÅ NÄSTA POKÉMON GO

Det var inte bara VR som gjorde riktigt intåg under 2016, nej det största genombrottet gjorde nog ändå AR. AR eller Augmented Reality – översatt ungefär ’förstärkt verklighet’ – slog ner lite som en blixt från klar himmel i och med spelet Pokémon GO från Niantic. Och visst, de som varit mer på tårna och hållit ett vakande öga över vad som händer på tech-sidan blev inte lika tagna på sängen men ytterst få hade nog kunna tänka sig den enorma hype som uppstod.

Pokémon-hysterin la sig dock relativt snabbt och så här i ingången till 2017 är det inte längre någon hype att tala om. Men det vi ska ta med oss från Pokémon GO-fenomenet är inte främst den nostalgiska berg-o-dal-bana spelet bjöd på eller de många konstigt telefon-stirrande människorna som plötsligt rumlade runt på våra gator. Nej det är tekniken och snabbheten som vi fick ett smakprov på som är det verkligt intressanta. AR förenar verklighet med fiktion och effekten går inte att kalla annat än imponerande. Pokestops och gym poppade upp i rask takt och företag var inte sena att nyttja situationen. Det är inte för inte som ordet pokenad kom med på 2016 års nyordslista.

Pokémon GO visade oss vilken anpassningsförmåga som krävs när trenderna svänger. De företag och organisationer som inte är rustade för att reagera när det svänger kommer att jobba i uppförsbacke framöver. Samtidigt kommer de som har kommit till insikten att de behöver omvärldsbevaka och jobba proaktivt att känna en rejäl medvind.


SOFIA WESTERLUND, VD:

EFFEKTSTYRT OCH MÄTBART SOM DEFAULT

Vi befinner oss mitt i ett ”information overload”. Alla kämpar om strålkastarljuset. Om uppmärksamhet, tid och förtroende. Så hur vinner vi detta kommunikationskrig?

Det är inte bara den kreativa idén och lösningen som spelar roll – det är valideringen av lösningen mot ens affärs-verksamhets- eller kommunikationsmål som är relevant. Enligt en undersökning (okt 2016) genomförd av branschorganisationen Regi känner 52 % av de tillfrågade företagen inte till vilken effekt det kommunikativa arbetet egentligen haft i kvantitativa mått.

En anledning till att vi på Punkt PR väljer att tävla med många av våra kunduppdrag är: därför att vi, om vi ska lyckas nå våra kunders mål, tvingas att tänka effekt på alla plan. Detta präglar uppdragen helt och fullt. För att skapa effekt får vi inte tumma på något, effekten och mätbarheten måste finnas som en grund i alla insatser vi gör; från brief till utfall. Analysera data. Skapa insikter om dem vi ska nå. Bygga den kreativa idén på insikten och datan. Skapa kommunikation som verkligen engagerar. Mäta resultatet för att sedan gå vidare. För att se effekt, nå mål och kanske vinna priser för det.

Så: Gör effektstyrningen och mätbarheten till default i alla kommunikativa insatser.

VISA BESLUTSAMHET – SLÄPP SARGEN

Edelman Trust Barometer är världens största förtroendeundersökning och genomförs årligen av PR-byrån Edelman. 2016 års undersökning visar bland annat att vi, i större utsträckning än tidigare, litar mer på företag än vad vi gör politiker och regering. Det finns dessutom ett stort förtroende för att företag både kan göra goda affärer samtidigt som de gör gott för det omgivande samhället på olika plan.

Bra, men hur tar vi tillvara på detta förtroende? Vi företag vet att vi måste skapa kommunikation som engagerar målgruppen, att vi måste skapa samtalsämnen som är relevanta och intressanta. Men sen då, när räckvidden och förtroendet finns – vad händer då? Hur ska vi fortsätta samtalet – fortsätta bygga förtroende? Många företag vill fortfarande hålla dörrarna lite lagom på glänt mellan dem och deras målgrupper – kanske för att det länge varit precis just så.

För att lyckas framöver krävs mer. Släpp sargen, visa personlighet. Våga svara snabbt med känsla, våga säga vad som är sant och inte, våga ha empati och visa mod. Våga visa beslutsamhet. Det skapar engagemang på riktigt.


HÖR AV DIG TILL OSS SÅ SNACKAS VI

Hoppas att våra spaningar är till hjälp och att de väcker inspiration och tankar. Vill du veta mer om något ämne, håller du inte med eller känner du dig nyfiken på någonting annat, hör av dig.

God fortsättning, trevlig helg och sköt om dig!
// Punkt PR