Om Snapchats börsintroduktion

Vår digitala strateg Jakob Mjöbring har skrivit om Snapchat-bolagets Snaps amerikanska börsintroduktion på Resumé, du hittar hela inlägget här. Kort tycker Jakob att man kan se tre varningsflaggor:

1) Låga intäkter och ingen färdig annonsmodell på plats – Vi som använder Snaps tjänst Snapchat idag vet att det fortfarande inte är helt lätt att köpa en annonsplats i appen, det borde oroa alla som investerar i bolaget.

2) Det innovativa försprånget är borta – Snapchats enorma hype har byggt två på två saker – disposable media, alltså att det du delar med dig av försvinner efter en tid, och det andra är alla de innovativa kamerafunktionerna som har gjort att du snabbt och väldigt enkelt kan vara väldigt kreativ med dina bilder. Båda dessa funktioner finns nu på ett flertal andra plattformar, därför är Snapchat inte längre unik.

3) Snap kallar sig ett kameraföretag – Jakobs tredje tveksamhet är att bolaget för en tid sedan sa att appen Snapchat bara är ett ben, de är egentligen ett kameraföretag. Kameraföretag är kanske inte det hetaste år 2017, snarare ser vi hur de befintliga kameraföretagen söker sig till mobilföretagen för att få vara med i samarbeten i telefoner.

Jakob skriver också att han mycket väl kan få äta upp hela inlägget, och det gör han gärna hävdar han eftersom han älskar uppstickaren Snapchat och den nytta de har gjort för alla konkurrenter som har tvingats hålla upp tempot i produktutvecklingen. Vi får väl se hur det går, läs hela inlägget här och följ börskursen här.

 

Snapchats filter en av de stora dragplåstren.

Jakob Mjöbring testar Snapchats filter.