Olov Hjärtström Baudin: “Källkritik, mobilt och trovärdighet”

Samtliga medarbetare på Punkt PR kommer här i början av året att ge sin syn på vilka möjligheter som vi tror att 2016 för med sig. Nu har turen kommit till Olov Hjärtström Baudin, senior strateg. Olov tror att källkritik, mobilt och trovärdighet blir allt viktigare under 2016.

Källkritik allt viktigare. Grävande journalistik har allt mer satts på undantag när tidningsbranschen krisat. Den snuttifiering som förutspåddes för årtionden sedan är här i full kraft. På gott och ont. Rapporteringen är enkel att ta till sig och graden av interaktion och läsar- och tittarmedverkan har ökat rejält. Redaktionerna har helt enkelt blivit vassare på att förpacka och presentera sitt innehåll, och kommunicera med sina läsare och tittare. Samtidigt är nedrustningen av den granskande journalistiken ett demokratiskt problem. Vem ska avslöja maktmissbruk? Vem granskar hur våra skattemedel används? Och framför allt: vem i hela världen kan vi lita på? Det behövs nu, mer än någonsin, skickliga granskare som kan kliva fram och sticka hål på de rykten, spekulationer och lögner som allt oftare får fritt spelrum i vårt nya kanaltäta och digitala medielandskap. Vi måste bli mer källkritiska och ifrågasätta innehållet i de kanaler som vi själva bär upp. Betydelsen av instanser som Metros Viralgranskaren kommer att växa och lär följas av fler. Förhoppningsvis fokuserar mediehusen allt mer journalistiska resurser på att sticka hål på de osanningar som dagligen influerar våra samtal. Annars spelar vi de mörka krafterna rakt i händerna.

Utgå från mobilen. Vi har mobilerna med oss överallt och dödar all ställtid med surf, mejlkoll, tv-tittande och podcastlyssnande. Ingen tid får gå till spillo, varenda sekund i livet ska fyllas. Det innebär att vi förväntar oss att alla de sajter vi besöker ska fungera enligt de premisserna. Inget lagg, tack. Inga skitfilmer, stora bilder eller overtake-annonser. Direkt in på relevant innehåll. Annars blir den moderna människan fullkomligt skogstokig. Det innebär att allt du gör digitalt måste fungera i mobilen. Ja, allt. Från rörligt innehåll till foton och texter. Så skippa den supersnygga och bildtunga sajten, bygg istället en intuitiv webbplats där det är lätt att navigera och interagera. Det var en självklarhet redan för ett par år sedan.

Trovärdighet en framgångsfaktor. Av alla handelsvaror i världen är trovärdigheten den främsta, oavsett vad du håller på med. Vi brukar tjata om det, men fortsätter envetet att banka in detta i alla som kommer i vår väg. Mantrat är: ”gör först, berätta sedan”. Alltså. Vill du förbättra villkoren för ensamkommande flyktingbarn bör du först och främst engagera dig praktiskt i frågan – till exempel genom att samarbeta med Sveriges ensamkommandes förening (SEF) – innan du går ut och berättar att du vill göra det. Skulle du sedan begå ett misstag är det bara att lägga korten på bordet, erkänna och berätta om det, helst innan någon annan upptäcker och påtalar det. Utan en öppen, ödmjuk och lyhörd kommunikation riskerar du att tömma ditt trovärdighetskonto – och det tar väldigt lång tid att fylla det igen.

Se Olov i Studio PR

Kontakta Olov för en föreläsning, workshop eller utbildning.