Mäta i digitala kanaler – del 1: Att komma igång

Först av allt ska vi erkänna att mätning inte är lätt. För många är det mycket enklare att inte mäta alls än att mäta fel. Fråga någon i din närhet vad de mäter och du får sällan något svar.

De flesta vet att det är lite ute att räkna gilla-markeringar och följare. Allt oftare ställs också krav på kommunikatören att börja tänka konvertering och redovisa ROI (Return Of Investment) för alla insatser, annars sägs det ofta att du inte får gehör i ledningsrummen. Som konsulter har vi förmånen att sitta med både i ledningsrummen och ute hos kommunikatören.  I den här bloggserien ger vi vår syn på mätning och vad vi har lärt oss genom åren. 

Låt målen styra mätningen – vad vill du åstadkomma och varför

Vi har alla väldigt olika förutsättningar för vad vi kan och bör mäta. Mycket kokar ner till erfarenhet. Har du inte erfarenheten, eller kanske ens de historiska siffrorna att kika på, är det också utmanande att börja mäta. Det är förstås ingen ursäkt för att låta bli. Ju längre du väntar desto större blir tröskeln till att börja. De som mäter och använder data till att finjustera, skruva och förändra, har ett klart försprång gentemot de som inte gör det.

Tips 1: Ta gärna hjälp – målsättningar är sällan absoluta, de bygger på erfarenhet och/eller historisk data

Vårt första råd är därför att ta hjälp av någon som har erfarenhet och kan bidra med insikter om hur andra på din marknad har agerat. Fråga en potentiell byråpartner eller en konsult – undersök gärna hur de själva hanterar sina kanaler. Verkar de leva efter de råd de själva ger sina kunder är det ett positivt tecken.

Ta hjälp att genomlysa dina kanaler och be dem bidra med råd och tips om mätvärden och målsättningar. Men kom ihåg att det är ni själva som ska ha kunskapen internt. När vi tar oss an sådana här uppdrag arbetar vi efter uppstartsfasen nästan alltid med löpande rådgivning för att se till att all kunskap förs över till kunden, så att de kan skjuta ut oss konsulter så småningom. Själv är verkligen bäste dräng när det gäller mätning.

Tips 2: Skaffa någon att rapportera dina mål mot, höjer både ditt anseende internt och sätter press på dig att verkligen kolla av och mäta

Vi raljerade lite i inledningen att det i dag pratas om att marknadschefen och kommunikatörerna inte platsar i ledningsrummen eftersom de aldrig visar upp några resultat. Men det här är faktiskt en utmaning som pekar åt båda hållen. Ledningen vet sällan vad de kan kräva för rapporter och efterfrågar därför inte heller relevanta resultat som kommunikatörerna och marknadschefen kan leverera. Lite av ett moment 22.

Vår erfarenhet är att kommunikatörerna själva måste ta fram nyckeltal och gå till ledningen och säga att det här vill vi rapportera till er, det mäter mot dessa mål som är relevanta därför att… Då ökar respekten för det arbete som utförs av kommunikations- och/eller marknadsavdelningen. Då öppnas också dörren till ledningsrummet eftersom de snart inser att de är blinda utan tydliga mätningar.

Tips 3: Skapa rutiner och se till att aktivt tillgodogöra dig erfarenhet

Den sista punkten för att komma igång är att göra mer än att komma igång, nämligen att fortsätta. Ett sätt att är utlova rapporter, som vi tar upp ovan, det andra är att skapa egna rutiner. Vet du att första måndagen i månaden är mätningsdag, så kanske du också kommer ihåg att gå genom alla siffrorna. Eller så gör du till rutin att kolla av veckans siffror efter fredagsfikat. Häng upp mätningen på någon rutin som ändå finns och den blir lättare att göra till en del av arbetet.

Se också till att varje gång du kollar av siffrorna t ex plocka ut minst tre relevanta nyckeltal som du tycker är extra intressanta just den här månaden. Du måste försöka hitta sätt att aktivt öka din kunskap om mätetal och det gör du inte utan att tvinga dig själv att tänka efter. Mätning är som sagt erfarenhet, och du måste aktivt se till att få den erfarenheten – den kommer inte automatiskt.

 

Fler matnyttiga tips

Vi återkommer, håll ögonen öppna och följs oss gärna på Facebook och LinkedIn, eller prenumerera på vårt nyhetsbrev, så missar du inga avsnitt i vår serie om att mäta i digitala kanaler. Vi kan också tipsa om Social By Default som gjort ett bra poddavsnitt om mätning med Ann-Sofi Krol, lyssna här. Eller kolla in Content Marketing Institute som har flera bra artiklar om just mätning.