Tänkt efter före, bli inte Spotti! – Sommarspaning med Olov

“Hur svårt är det att göra rätt? Uppenbarligen väldigt.” Läs Olovs sommarspaning där han går från Totti och spottskandalen till konkreta tips på hur du jobbar proaktivt och undviker att bli just – Spotti.

Trots en strid ström av varnande exempel tycks allt fler landa i situationer de inte klarar av att ta sig ur – och de får leva med att deras eget eller organisationens varumärke för alltid är sammankopplat med ett fel, ett misstag, en skandal eller olycka – oavsett händelsens egentliga betydelse och inverkan.
Som Mona Sahlin och hennes Toblerone.
Jesus Alcala och förskingringen av Sida-pengar.
Kungen och hans kaffeflickor och påstådda affär med Camilla Henemark.

”Han verkar inte särskilt sympatisk”

Eller som den italienske fotbollstjärnan Francesco Totti, som nyligen avslutade sin karriär i AS Roma. Som trogen supporter följde jag de sista omgångarna med inlevelse och jag reste också ner till Rom för att se en av Tottis sista matcher på Stadio Olimpico.
Jag var uppslukad av stjärnan och förebilden.
Mina vänner, som varken följer Totti eller Serie A lika nära, hade däremot bara en sak att säga:
”Ah, du menar Spotti? Han verkar inte vara särskilt sympatisk”.
Jag hade helt glömt bort Spotti-gate. För det var ju så – Spotti – som Totti kom att kallas efter att han irriterat sig på en dansk spelare under EM i Portugal 2004, och sedan spottat motståndaren i ansiktet. Där och då gjorde han ett misstag som blåstes upp stort och som han i Sverige – och stora delar av världen – för evigt är förknippad med. Mer om spottincidenten kan du läsa här.

Många händer i syltburkarna

Men exemplen kan göras mycket längre än så. Det räcker med att slå upp dagens Västerbottens-Kuriren, Dagens Nyheter eller att slå på Aktuellt så står där politiker, makthavare och företagsledare och trängs för att stoppa ner händerna i syltburken.

Detta när det enda de behöver göra är att sköta sig. I teorin är det enkelt att undvika kriser. I huvudsak handlar det om att agera samvetsgrant: stå för det du tycker och tänker, och om det går åt skogen gör du klokt i att se bristerna, ta ansvar och erkänna dessa. Be om ursäkt och säkerställ att det blir rätt nästa gång. Du är inte mer än människa och alla människor gör misstag. Tänk också efter före, vilket det finns väldigt effektiva och strukturerade sätt att göra.

Tre konkreta exempel på hur du jobbar proaktivt:
  • Krisinventera. Samla ledningsgruppen eller dina arbetskamrater och gå igenom alla delar av verksamheten. Vad kan gå snett i termer av olyckor, kommunikation och beslut? Vilka potentiella risker finns? Vilka är allvarligast? Rangordna dessa och se sedan till att åtgärda dem – eller ha en handlingsplan för dem – en efter en.
  • Krisplanera. Säkerställ att du snabbt och enkelt kan få fram telefon- och e-postlistor så att du snabbt kommer i kontakt med dina viktigaste intressenter. Samla dessa i en krisplan, där det också framgår hur du och ni ska agera när olyckan är framme, exempelvis vad som gäller vid dödsfall. Och glöm för guds skull inte de allra viktigaste: säkra kommunikationen med medarbetarna.
  • Gör löpsedelstestet. Står du i begrepp att fatta ett beslut, gör då löpsedelstestet först. Det vill säga, testa att göra en tänkbar rubrik av det beslut ni diskuterar och föreställ dig att stan är tapetserad med rubriken ifråga. Kan du fortfarande stå för beslutet? I sådana fall genomför du det. Om inte får ni backa och göra om och rätt.
Vår ledstjärna i vardagen

Vi på Punkt PR arbetar utifrån varumärkeslöftet att vara kundens utvecklande samvete och hjälpa våra kunder att bli en bättre version av sig själva.

Det låter möjligen storvulet, men är en viktig ledstjärna för oss i vardagen. Ska vi inspirera våra kunder till öppenhet, transparens och rakryggade beslut är det viktigt att vi lever som vi lär. Vi vet att det med ett tydligt och rakt varumärkesarbete i botten – där värderingarna mejslar ut vägen framåt – blir betydligt enklare att orientera sig, även när det blåser snålt.

Vill du veta mer om det, lära dig mer om kriskommunikation, mediaträna eller utsätta er organisation för ett krisscenario är du välkommen att höra av dig till Olov så berättar han mer!

Har du missat någon av våra tidigare sommarspaningar så hittar du dem här!