OK Västerbotten – På väg mot Årets Marknadsförare

Punkt PR har samarbetat med OK Västerbotten sedan 2012. När det blev klart att föreningen i fredags, den 22 september, nominerats i kategorin Årets marknadsförare vid årets Umeågala blev vi naturligtvis lite extra glada. Den resa som OK Västerbotten har gjort – inte minst under de år som Erica Lundgren lett föreningen – är inspirerande. Vi tog tillfället att prata med henne om just det: hennes tid på OK Västerbotten och de vägval som lett fram till denna nominering.

Grattis Erica! Vi tar den klassiska sportfrågan först: hur känns det att bli nominerad?

– Det är ett värdefullt kvitto på att vi arbetar på rätt sätt och rör oss åt rätt håll. Alla våra medarbetare, på huvudkontoret och runt om på stationerna i länet, bidrar i stort och smått till den resa vi är på nu. Nyligen fick vi också högst betyg av alla OKQ8:s 22 distrikt i analysföretaget Daymakers undersökning, ifråga om kundmöte och upplevelse.

Nu är det ett marknadsföringspris som ni nominerats till. Hur ser du på det?

– Vi tog tidigt ett strategiskt beslut att fokusera på att göra kloka lokala satsningar som syns redaktionellt i lokalmedia, och att fokusera på vår digitala kommunikation. Dels för att det är betydligt mer prisvärt än alternativen, dels för att kunna vara mer precisa. Genom våra digitala verktyg kan vi med större säkerhet nå våra kunder och medlemmar med våra budskap. Det har gjort att vi har strukit i stort sett all traditionell annonsering, med undantag av radioreklam och viss Facebook-annonsering.

Vilka lärdomar har du dragit av din tid som vd på OK Västerbotten, ifråga om kommunikation?

– Framför allt att det är väldigt svårt att komma någonstans utan ett ordentligt grundarbete. Du behöver ha en tydlig riktning och strategi för ditt varumärke och kommunikation på plats för att få alla i organisationen att dra åt samma håll. Det gäller också att kommunikationen är förankrad i affärsmålen. Den röda tråden måste genomsyra allt, och nu tycker jag att vi har en nivå som gör det möjligt för oss att kommunicera samstämmigt. Du får tänka på att vi är en förening med 21 bemannade stationer, som alla driver varsin Facebooksida med sin lokala prägel. Det kan vara svårt att få ihop ibland.

I veckan lanserar ni er största kampanj hittills: Tillsammans är bäst. Vad handlar den om?

– Den ska visa just det, att allt blir bättre om vi hjälps åt. Det gäller oss som förening och kedja i Västerbotten, men också om livet här länet. Det skulle stå stilla om vi som bor här inte tog hand om varandra. Och där har vi också en viktig funktion att fylla med våra stationer ute på orterna. Med drivmedel, postutlämning och en mötesplats för människor. Vi binder samman länet och gör det möjligt att bo överallt och var som helst. Det är tanken med Tillsammans är bäst.

Målet med kampanjen är att nå drömgränsen 100 000 medlemmar. När det målet nås bjuds alla medlemmar på gratis kaffe i tre månader. Kommer ni att lyckas?

– Vi siktar högt och tar i från tårna. Självklart tror jag att vi lyckas, annars skulle vi aldrig ha gett oss in i detta. Vi tror på västerbottningarna!

Du kom in från Norrmejerier och har nu arbetat på OK Västerbotten i drygt 2 år. Hur många år stannar du?

– Om det fortsätter att vara så här roligt och utvecklande vill jag inte sätta någon bortre gräns. Jag stortrivs i föreningen och med alla medarbetare.

Punkt PR är OK Västerbottens huvudbyrå. På resans gång har vi haft glädjen att samarbeta med våra systerbyråer Halleluja (som lagt grunden till all form) och Heja! (inte minst i projektet Servicehjälpen). Samt framgångsrika samarbeten med duktiga underleverantörer så som Degerman Bild, Fotograf Johan Gunséus, Kajsaform, nrthly och Soja. Umeågalan hålls 9 november och i samma kategori tävlar Rivia Sports och Avion Shopping.

På bilden: OK Västerbottens vd, Erica Lundgren, och affärsutvecklare, David Persson. Foto: Johan Gunséus