Jakob Mjöbring: “Resultat, målgruppsinsikt och relevans”

Alla medarbetare på Punkt PR kommer i början av året att ge sin syn på vilka möjligheter som vi tror att 2016 för med sig. Först ut är vår digitala strateg Jakob Mjöbrings tre spaningar inför 2016. Jakob tror att resultat, målgruppsinsikt och relevans blir de absolut viktigaste orden i vårt affärsvokabulär detta år.

Amöbakommunikation skapar resultat

Allt kommunicerar. Det var vad min första reklambyråchef sa till mig. Året var 1998.

Och det har faktiskt aldrig varit mer aktuellt än inför 2016. I dag måste vi börja nyttja den möjligheten. Vi måste ständigt utvärdera, anpassa, kommunicera och justera för att nå resultat. Oavsett om det är en nöjd kund eller en storm med kul namn är det kommunikationstillfällen som kan och ska nyttjas.

Detta blir under 2016 inte bara en framgångsfaktor utan också en kostnadsfråga – vi ser i dag hur räckvidd blir så mycket dyrare om den inte bärs fram av relevans. Vrid över delar av din mediebudget och skapa ett internt team eller gör ett retaineruppläg med din byrå som likt en amöba kan anpassa sig efter allt som händer.

Mediebudgeten är under 2016 den lilla utgiften, det som kostar är kunskapen, de snabba fötterna och bevakningen.

Reklamens kvalfyllda död

Nej, långt ifrån alla använder adblockers, men de allra flesta har kopplat på en mental adblocker.

Väldigt få accepterar i dag den slentrianreklam som vi så länge fått upptryckt i ansiktet. Relevans har aldrig varit mer relevant än under 2016.

Det gäller i båda ändar. Företagen som vill nå ut kräver helt andra resultat när de kan mäta allt. Och mottagarna/konsumenterna värdesätter relevant information vid rätt tidpunkt men nedvärderar dig om du trycker ut något orelevant. I mitten står vi som ska leverera resultat åt företagen och relevant information åt deras kunder.

Det ställer nya krav på byråer, konsulter och medarbetare, men faktiskt även på marknadscheferna som ska köpa. Vår bransch mår bra av det ökande trycket på leverans, men vi måste också bli bättre på att sätta upp relevanta målsättningar.

Under 2016 finns det goda möjligheterna för de byråer som kan skapa relevant innehåll som rundar reklamfiltren. Och för de som mäktar med att arbeta så nära kunden att förväntningar och leverans motsvarar varandra.

Alla är sitt eget varumärke

År 2016 blir året då allt fler företagsledare inser att de måste börja nyttja medarbetarnas egna varumärken för att nå ut.

Det handlar inte om att få personalen att klicka gilla på det företaget postar. Vi måste gå djupare än så och hjälpa utvalda medarbetare att bygga upp sina varumärken som experter och problemlösare snarare än säljare. När företagsrepresentanten kliver in hos kunden ska kunden inte bara veta vilka de är, de ska ha respekt för den kunskap de läst sig till att “säljaren” har med sig i.

När vi tar “social selling” till den nivån är den värd sina inlägg i guld. Men då måste också företagsledarna inse att det är en långsiktig investering som visserligen kan kliva ut ur huset den dag medarbetaren i fråga slutar. Den risken tar alla som lär upp en ny medarbetare redan i dag. De allra djärvaste låter sina värdefullaste medarbetare arbeta fram personliga kommunikationsplaner tillsammans med en pr-byrå och jag lovar att de sedan kommer att få se grymma säljresultat i slutet av året. Hjälp dina medarbetare att bygga och vårda sina egna varumärken och dina egna affärer kommer att blomstra.

Tror faktiskt att det här är den smartaste och mest effektiva marknadsinvesteringen ett B2B med lite längre säljcyklar kan göra år 2016.

 

Se intervju med Jakob i Studio PR.

Kontakta Jakob för utbildning, föreläsning eller workshop.

Följ Jakobs branschbloggar på Resumé och Västerbotten Kurirens Affärsliv 24.