Ann Jacobsson: Så mår branschen

Hur ligger det till med event- och sponsringsbranschen egentligen? Det måste vi givetvis ta reda på. Läs vår intervju med Brand Experience-byrån – tillika vår systerbyrå – Hejas strateg och partner Ann Jacobsson.

Skapa och vårda ett varumärkes relationer med omvärld och intressenter, det är – i stort – vad PR handlar om. Att jobba med relationer handlar i sin tur bland annat om att väcka intresse, skapa engagemang och bygga förtroende. Därför är det naturlig för oss på Punkt PR att titta på hur vi kan jobba med upplevelser och samarbeten för att stärka varumärken. Där kommer våra kollegor i event- och sponsringsbranschen in.

Och det verkar hända mycket i den branschen. Och vi på Punkt PR är nyfikna. Därför bestämde vi oss för att prata lite med Ann Jacobsson, strateg och partner på vår systerbyrå, Brand Experience-byrån Heja!


Ann, ni på Heja! arrangerade nyligen er egen branschgala Gyllene Hjulet i Stockholm, dina tankar därifrån – hur det ligger till med event- och sponsringsbranschen?

– Branschen är i toppform! De senaste mätningarna (IRM) visar att svenska företag lägger allt mer resurser på sponsring som i dag får en större del av kakan än traditionella kanaler som TV-reklam, dagspressannonsering och radio. Under de senaste åren har vi även sett en ökning för event och mässor. Allt fler börjar med andra ord förstå vitsen med att kommunicera kring de intressen som målgruppen har, istället för att ständigt avbryta dem – som så ofta är fallet med traditionell reklam.

Vart är vi på väg, vad ser du för trender i branschen?

– Jag ser allt fler klockrena samarbeten mellan varumärken, samarbeten som verkligen utgår från människors behov, drömmar och passioner. Nattvasan – vinnaren i kategorin Årets sponsring på Gyllene Hjulet – är ett personligt favoritexempel. Vasaloppet och Silva Sweden skapade med Nattvasan en helt ny produkt tillsammans. Vasaloppet blir snabbt fulltecknat men på natten är spåren tomma. Silva, som bland annat säljer pannlampor, förstod att där fanns en chans att både visa nyttan med bolagets produkter och skapa något många ville ha, en möjlighet att åka Vasaloppet. Ett långsiktigt samarbete som sätter målgruppens upplevelser och intressen i fokus. Det blev vinn vinn vinn helt enkelt.

Vad är den absolut största skillnaden i dag jämfört med hur det var när du började jobba med det här?

Företagen ställer i dag mycket högre krav på att vi kan visa på effekt och mätningar på att insatsen gett önskat resultat. Det är något som vi som byrå – och hela vår koncern – trycker på och det är skönt att se att även marknadsavdelningarna börjar haka på.

Sen har branschen definitivt gjort en glidning mot att fokusera mer på upplevelsen – och fler företag förstår att en upplevelse är en förlängning och en förstärkning av deras varumärke. Event och sponsring är egentligen ganska förlegade begrepp som inte längre räcker till för att beskriva det vi gör. Det känns på hela branschen att fler förstår att event och sponsring i dag inte handlar om jippon och föreningsgåvor utan att det handlar om varumärkesupplevelser och varumärkessamarbeten. Men också att många har förstått att det är viktigt att det blir rätt upplevelse och rätt samarbeten, det behöver klicka på många nivåer.


Tack till Ann som tog sig tid! Det är spännande att höra att event- och sponsringsbranschen upplever en liknande transformation som vi ser i PR-branschen. De gamla traditionerna luckras upp och vi får en mer alert bransch där relationer är i fokus. Pepp! Följ gärna med i våra spaningar med hjälp av vårt nyhetsbrev.

Bild/fotograf: Andreas Nilsson