Z-Profil – 30-årsjubileum

Bakgrund: Z-profil har genomgått stora förändringar de senaste åren. Företaget har flyttat till större lokaler, tillsatt en ny vd och styrelse, fått nya delägare och inlett ett partnerskap med New Wave Profile – Skandinaviens största profileringskedja. 2019 firade Z-profil 30 år i profilbranschen och vi anlitades som strategisk och kreativ partner för jubileet.

Utmaning: Z-profil arbetar i en traditionell bransch som fortfarande förknippas med produkter som pennor, pikétröjor och nyckelringar. Det är även en manligt dominerad bransch med lösningar som ofta upplevs som förutsägbara.

Hur kan företaget hylla sin historia samtidigt som det tar ett stort kliv in i framtiden?

Lösning: Vi valde att fokusera på skjortan som en stark symbol för Z-profils historia. Just skjortan var nämligen företagets allra första produkt. De flesta av oss har dessutom en relation till skjortor och de kan bäras av både män och kvinnor.

Vi kontaktade Umeåkreatören Jessica ”Persikamy” Arevärn och gav henne i uppdrag att ta fram ett unikt Umeåmönster. Det skulle berätta om både hennes och Z-profils historia och deras gemensamma kärlek till Umeå. Det färgglada mönstret fick sedan liv i två exklusiva jubileumsprodukter, en snygg jeansskjorta och en elegant scarf.

Skjortor och scarfs levererades sedan till Umeåbor som på olika sätt bidrar till stadens kreativa utveckling. I paketet låg även en inbjudan till en lanseringsfest i hjärtat av Umeås kulturliv, Elektra på NorrlandsOperan. Inför jubileet uppmanades gästerna att bära plaggen på personliga sätt och sedan dela sitt engagemang via sociala medier.

Resultat: Under lanseringsfesten förvandlades Elektra till en visuell fest med Umeåmönstret i blickfånget: vid fotoväggen, den ”röda mattan”, på dekaler vid fönstren och inramade mönsterdelar på väggarna. Tillsammans skapade Z-profil och ”Persikamy” en mötesplats där skjortan laddades med nya budskap och användes i nya sammanhang. På festen offentliggjordes också att Z-profil vill fortsätta att hylla kreativa Umeåprofiler med ett årligt pris. Först att motta priset ”Årets Z-profil” blev förstås Jessica Arevärn.

Med kampanjen har Z-profil inlett förflyttningen mot en ny marknad och responsen från inbjudna gäster, kollegor i branschen och kunder ger råg i ryggen. Inte minst har den lokala förankringen hyllats.

Efter jubileet har Z-profil presenterat kampanjen för hela New Wave Profile-koncernen och företaget blev nominerat till ”Årets marknadsförare 2019” i samband med Umeågalan.