Bakgrund: Umeå Biotech Incubator (UBI) hjälper life science-bolag att växa och bidrar därigenom till regional och nationell tillväxt i Umeå, Västerbotten och Sverige. Inkubatorn riktar sig till regionala, nationella och internationella målgrupper, däribland investerare och affärsänglar inom life science-sektorn.
Utmaning: Hösten 2017 fick Punkt PR i uppdrag att tillsammans med UBI lägga grunden för ett effektivt och tydligt kommunikations- och PR-arbete, i syfte att framhäva UBI:s erbjudande och roll gentemot sina prioriterade målgrupper/intressenter.
UBI:s mål:
Det övergripande kommunikationsmålet är att etablera UBI på den europeiska life science-kartan.
Lösning: Punkt PR:s lösning bestod i löpande strategisk rådgivning samt framställan av:
En gemensam utgångspunkt för de uppfattningar och associationer som ska vara knutna till varumärket samt ger nödvändig input till fortsatt kommunikationsarbete (strategiskt och operativt).
Strategin grundas på en nulägesbeskrivning, som summerar aktuella verksamhetsmål, identifierade huvudutmaningar/problem, definierade målgrupper och varumärkesriktning. Strategin visar hur vi – via målfokuserad och långsiktig kommunikation – ska ta oss från där vi är i dag, förbi identifierade hinder fram till där vi vill vara i morgon.
Utifrån de strategiska styrdokumenten skapade Punkt PR en aktivitetsplan tillsammans med UBI, som belyste prioriterade PR-uppgifter, målgrupper, kanaler och innehåll för innevarande/kommande år. I allt arbete har vi tagit hänsyn till hur UBI vill utvecklas och uppfattas; att anpassa kanaler till kundbeteende, erbjuda värde i all levererad kommunikation, skifta fokus från bransch till samhällsnytta och att jämföra UBI utifrån globala parametrar.
Varumärkeslöfte: ”Tillsammans ger vi idéer liv”, som senare kom att landa i payoffen ”We grow ideas that can change the world”.
Kommunikationsstrategi: Att fokusera på den faktiska nytta som framstegen inom UBI gör.
Resultat: Umeå Biotech Incubator har prisats i en rad olika sammanhang och tagit en tydlig position regionalt, nationellt och internationellt. Inkubatorns kommunikation fokuserar på samhällsnyttan som framstegen inom UBI bidrar till. Den beskrivande filmen som Punkt PR producerat i samarbete med UBI och Red Carpet Media sammanfattar UBI:s varumärke och riktning.