OK Västerbotten: Tillsammansdagen

Bakgrund: Med sina över 95 000 medlemmar är OK Västerbotten en av regionens största medlemsägda organisationer. Föreningen driver 36 drivmedelsstationer som också fungerar som mötesplatser, affärer, kaféer och i många fall som postombud. På det sättet gör föreningen det möjligt att resa och bo i hela Västerbotten: från kust till fjäll.

Utmaning: Det finns ett stort behov av att föryngra medlemsstocken och att bredda könsfördelningen. Många vet inte heller att de är medlemmar och att de har demokratiska möjligheter att påverka föreningens utveckling. Det är vanligt att ha ett tank-kort, utan att reflektera över vad medlemskapet ger i övrigt: som återbäring, rabatter och erbjudanden.

Lösning: Våren 2019 gjorde OK Västerbotten en kraftfull satsning för att nå ut, framför allt till unga kvinnor. Föreningen ville också ge alla medlemmar chansen att mötas och ta del av de mervärden som medlemskapet ger. Det resulterade i Tillsammansdagen, som arrangerades på Lycksele djurpark på Sveriges nationaldag, den 6 juni. Förutom att hälsa på alla de nordiska djuren kunde besökarna gå tipspromenad, få ansiktsmålningar och ta del av underhållning från djurparkens scen. OK Västerbotten passade på att presentera sin nya maskot, som baserats på teckningar målade av barn i en tidigare teckningstävling. Maskoten, en ren, symboliserar Västerbotten, men det är också ett flockdjur som trivs tillsammans med andra. Precis den hållning som det tillsammans-präglade OK Västerbotten har. En familjedag vore heller ingenting utan musik. Därför tog vi även fram en specialskriven låt, med samma namn som kampanjen och som numera är maskotens signaturmelodi.

Resultat: Besökare svarade på en enkät med frågor kring upplevelsen av Tillsammansdagen på vägen ut från arrangemanget.

  • 63 % är mer positiva till OK Västerbotten efter Tillsammansdagen än innan (mål: 30 %)
  • 92 % tycker att de fick valuta för pengarna (mål: 80 %)
  • 100 % uppger att det är troligt eller mycket troligt att de kommer att rekommendera Tillsammansdagen till sina vänner (mål: 80 %)

Motsvarande helgdag föregående år besökte 300 betalande gäster djurparken. Målet var att fördubbla det antalet. Resultatet? Tillsammansdagen lockade över 1 000 besökare och våra undersökningar visar att de kom från alla delar av Västerbotten. Vi kan också se att 41 % av besökarna var i den prioriterade åldersgruppen: 26-35 år. 48 % av besökarna var kvinnor.

Tillsammansdag med OK Västerbotten på Lycksele Djurpark. Fotograf Johan Gunseus
Fotograf Johan Gunseus
Fotograf Johan Gunseus
Tillsammansdagen. Fotograf Johan Gunseus