Föreläsning om poddar med radioproducenten Erica Dahlgren och Punkt PR:s Hanna Kangassalo och Jakob Mjöbring.

Tio vanliga missuppfattningar om att podda

Ni har förstått att podcasten kan vara oslagbar när det kommer till att bygga meningsfulla relationer med era intressenter. Men vilka är de vanligaste fällorna och missuppfattningarna när man ska köra igång? Vi och poddproducenten Erica Dahlgren hjälper er på traven. 

1. ”Du bör göra hundra avsnitt, minst.”
Att podda är ingen uthållighetstävling. Gör hellre fyra till åtta avsnitt som är riktigt bra än hundra som ni egentligen inte mäktar med. Tänk en säsong i taget.

2. ”Det måste komma ut ett högaktuellt avsnitt varje vecka.”
Gör man en aktualitetspodd ska man förstås reagera på nutidshändelser och kanske till och med sända live ibland, men i mer tidlösa temapoddar finns det ingen anledning att tänka så. I poddvärlden är det upp till lyssnaren att bestämma när lyssningen sker. Gamla avsnitt kan vara lika mycket värda som färska. I framtiden kommer nog fler poddare att släppa en hel säsong på ett bräde.

3. ”Två mickar och två personer som snackar, that’s it.”
Det är väldigt många poddar som gör precis så, vilket i sig är en anledning att tänka nytt. Hur kan ni levandegöra era ämnen, vilka röster vore spännande att lyssna till och i vilka situationer?

 

Podd är ett bra sätt att nå ut.

 

4. ”Avsnittet måste vara minst en timme långt.”
Faktum är att många poddar tjänar på att vara betydligt kortare. Det ”kostar” inte lyssnaren så mycket att starta i gång en kortare podd och sannolikheten är också större att hen lyssnar klart på avsnittet. Ett gyllene snitt som fungerar för väldigt många temapoddar är 20-25 minuter.

5. ”Vad podden ska handla om? Det visar sig längs vägen.”
Att gå in med den inställningen är att kräva väldigt mycket av sig själv. Då måste du inte bara förverkliga EN idé utan pröva ut en hel massa idéer på samma gång. Nej, goda förberedelser är A och O.

6. ”Pilotavsnitt behöver man bara göra i linjär radio (man skjuter ju ändå mest från höften när man poddar).”
Podden sitter sällan på första försöket. Prova hellre ut era idéer i ett pilotavsnitt så att ni kan strunta i det som inte funkar och behålla det som blev bra. Om ni gör en företagspodd kan piloten vara ett viktigt beslutsunderlag för ledningen. Ska vi investera i en podd och vad kräver det av oss i så fall?

 

Tänk hellre i färg. Vilka miljöer och ljud kan hjälpa lyssnaren att skapa en bild av det ni berättar? Våga vara kreativ!

 

7. ”Att hitta rätt distribution är superkrångligt.”
Nej, i dag är det faktiskt inte särskilt krångligt att publicera och sprida en podd. Oftast lägger man upp sin podd i ett publiceringsverktyg som i sin tur sköter distributionen till andra vanliga lyssningsplattformar.

8. ”I en samtalspodd behöver man inte redigera, det är bara bra om det är naturligt.”
Många av de poddar som låter pratiga och naturliga bygger på skrivna manus och klipps i efterhand. Att utgå från att ens podd inte kräver redigering är mycket riskabelt.

9. ”Spela in i en ljudisolerad bunker, annars är det kört.”
Detta är vad Erica Dahlgren kallar för ”att podda i svartvitt”. Tänk hellre i färg. Vilka miljöer och ljud kan hjälpa lyssnaren att skapa en bild av det ni berättar? Våga vara kreativ!

10. ”Vår målgrupp kommer att lyssna när de ser att det är vi som står bakom.”
Ett starkt varumärke kan förstås ge vind i seglen, men till och med då är det innehållet som avgör i längden. Satsa på innehåll som lyssnaren kan engagera sig i.

 

Vill ni ha hjälp med er podd?
Vi på Punkt PR hjälper er att komma från idé till handling. Kontakta Hanna Kangassalo så tar vi en kaffe till att börja med.

 

På bilden: Erica Dahlgren, Hanna Kangassalo och Jakob Mjöbring pustar ut efter Punkt PR Akademi-föreläsningen Poddar som hörs den 26 februari. Tack till alla som lyssnade!